Environment and Lusi - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Elsemiek Joosten - WaarBenJij.nu Environment and Lusi - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Elsemiek Joosten - WaarBenJij.nu

Environment and Lusi

Door: Elsemiek

Blijf op de hoogte en volg Elsemiek

18 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Hoe leerzaam kan je buitenlandse stage milieukunde zijn als je de milieuveranderingen met eigen ogen mee kan maken ;)? Afgelopen weekend raasde cycloon Lusi namelijk over Nieuw Zeeland heen. Alweer 20 jaar gelden dat z’n Cycloon Nieuw Zeeland heeft bereikt, dus opzich wel speciaal om mee te maken. Helaas kon de trekking naar het Tongariro National park daardoor niet doorgaan. Dit nationaal park ligt net onder het Taupo meer in het midden van het Noorder Eiland en hier schijn je een van de mooiste ééndaagse trekkingen ter wereld te kunnen maken. Ongeveer 20 km klimmen tussen de vulkanische Bergen en langs de beroemde Lord of the Rings berg af.

Een goede rede dus om binnenkort weer een weekendje terug te gaan.

Maar dan moet ik nog wel even een ander stadje vinden om te verblijven want Taupo heb ik na twee dagen wel gezien:
Afgelopen vrijdagavond ben ik daar samen met Jan (mijn hardloopmaatje) aangekomen na een busreis van ongeveer 3 uur en daar hebben we meteen onze spullen gedumpt in een backpackershostel. Een super gezellig hostel met allemaal jonge mensen die ook allemaal rondtrekken door Nieuw Zeeland en Australië en daar de highlights en kroegen bezoeken. Een goede eerste kennismaking met het backpackers leven voordat ik over 4 maanden aan mijn vakantie in Australië ga beginnen!

Vrijdagavond hebben we toen nog lekker een broodje gegeten in Taupo en nog een avondwandeling langs het meer gemaakt en ons voorbereid op de trekking (we wisten toen nog niet dat die niet door zou gaan). Na een biertje zijn we daarom toch nog op tijd naar bed gegaan omdat de wekker al om 5.00 uur zou gaan. Van te voren hadden we onze buschauffeur Guz nog even proberen te bellen om te checken of Lusi niet te sterk was geworden. Geen nieuws was goed nieuws dachten we…

En daarom hadden we zaterdagochtend eerst een paar bakken koffie nodig om wakker te worden. Nog een keer geprobeerd Guz te bellen, maar die dacht waarschijnlijk Bedankt Lusi nu kan ik ook lekker een keer uitslapen.

Geen trekking dus maar wel op tijd op zodat we nog een hele dag voor ons hadden. En daar hebben we toen maar gebruikt van gemaakt. Ondanks Lusi was het toch nog lekker weer en zijn we begonnen aan de wandeling naar de Huku waterval. Dit is een super mooie blauwe waterval dat met enorme kracht naar beneden stroom. Na een paar foto’s te hebben gemaakt waren we eigenlijk nog niet echt moe van de wandeling (we hadden ons per slot van rekening voorbereid op een iets zwaardere crossing) en daarom hadden we maar besloten om meer uitdaging te zoeken en zijn we ook nog doorgelopen naar de Aratiatia Rapids Dam. Hier wordt 5% van de Nieuw-Zeelandse energie opgewekt omdat de dam 4 keer per dag open gaat en al het water met super veel kracht weer naar beneden klettert. Na een paar uur in niemandsland gewandeld te hebben waren we gelukkig net op tijd om de dam open te zien gaan.

En toen de dam open ging, gingen helaas ook de wolken open en begon Lusi water te produceren. Om niet nog twee uur in de regen terug naar de Huku waterval te lopen heb ik daarom de bootverhuurden maar lief aangekeken en die heeft ons vervolgens een lift gegeven naar de waterval. Van daaruit moesten we nog een dik uur naar het hostel lopen maar we wisten dat op de weg terug een heerlijke Hot Pool te vinden was. En dat werd echt een top ervaring. Na flink wat kilometers gelopen te hebben zijn we in de stromende regen in de rivier geplonsd en hebben we daar de goede temperatuur opgezocht en lekker gechild!!

Ohja en ook nog wel grappig om te vermelden, toen de bootverhuurder ons bij de waterval had afgezet hadden we nog even een terrasje gepakt en daar was ook een busje geparkeerd met de naam HotBus (zelfde naam als de bus van Guz). En op het terras werd de chauffeur ook aangesproken met de naam Guz. Je raad het al, ik kon het natuurlijk niet laten om even aan Guz te vragen of hij lekker had uitgeslapen. Ach, hij liet toch nog even mooi achteraf weten dat de trekking niet door ging…

Eenmaal terug in het hostel stond de Chili Con Carne van het huis klaar en hebben we daar met een paar andere backbackers (+ een groep aangeschoten Nieuw Zeelanders die net terug kwamen van een vrijgezellenfeest) wat gedronken en gegeten.

Erna heeft het de rest van de zaterdagnacht en zondag geregend waardoor we maar een museum bezocht hebben over de vulkanen in het National Park en de Maori bevolking (weet ik daar nu tenminste ook een beetje vanaf).
Toen weer in de regen terug gereden naar Hamilton waar het inmiddels wel weer droog was.

In de weekenden probeer ik dus zo veel mogelijk van dit mooie land te zien. Vanuit Hamilton (wat echt een goede ligging heeft om allerlei trips te maken) probeer ik alles te ontdekken. Afgelopen weekend ben ik dus richting het zuiden gegaan. Dat weekend ervoor richting het westen (raglan) en het weekend daarvoor naar het oosten waar ik heerlijk gechilled heb op Linda's strandje ;).

Raglan is een echt surfstadje waar een hele relaxe sfeer hangt. Goede muziek en het lijkt alsof de zon daar altijd schijnt. Qua natuur is het daar ook heel mooi. Zowel de surfboys als het uitzicht vanaf de kust op het water is mooi om te zien.
Maar dat weekend stond vooral in het teken van het vertrek van Jenny (mijn Vietnamese huisgenoot). En bij een Vietnamees afscheid hoort voornamelijk veel eten. Jenny had al haar vriendinnen voor zaterdagavond uitgenodigd, dus ik had beloofd haar vrijdag te helpen met de voorbereidingen. Super leuk om een kookcursus van haar te krijgen en ondertussen kon ik mooi de rode pepertjes verstoppen. Want het eten was nogal spicy, maar wel heel lekker!
En dit weekend is Matt in de kamer van Jenny komen wonen. Hij komt uit Brazilië en de eerste Corrona's op zijn welkom zijn ook al geproost.

De weekenden verlopen dus prima, maar ook door de weeks vermaakt ik me goed. De werkuren vliegen om en worden steeds productiever. Ik krijg hier ook steeds meer verantwoordelijkheden en kan mijn uren goed indelen.
Ook heb ik de eerste prijs met mijn hardloopwedstrijd al binnen en probeer ik ook de andere Nieuw-Zeelandse sporten uit (nog geen Rugby gedaan, maar misschien komt dat ook nog wel). En af en toe probeer ik een rlx avondje in te plannen om te chillen met huisgenoten of een filmavondje te doen. En natuurlijk het thuisfront op de hoogte houden en de nieuwe weekend trips plannen.

En dat ga ik vnv ook weer doen.

Dus tot de volgende keer weer en nog steeds bedankt dat jullie me volgen!

Groetjes vanuit Hamilton,

Elsemiek

  • 18 Maart 2014 - 09:54

    Tonny:

    Super mooi verslag Elsemiek, wat een ervaringen zeg. Wat is het dan toch saai hier....
    geen cycloon, weinig regen, behagelijk temperatuurtje, enz. Maar wel chili con carne op het menu hihi
    Geniet er nog van en tot het volgende verhaal xxx

  • 20 Maart 2014 - 14:19

    Patrick Kranenbroek:

    Hoi Elsemiek,

    Leuk om te lezen dat je naast je stage in het weekend ook zo van Nieuw-Zeeland geniet. Wens je nog een mooie tijd toe in Nieuw-Zeeland en Australie en plaats vooral veel foto's. Had je de site van Luca ook nog gevolgd?
    Veel plezier nog

  • 21 Maart 2014 - 10:27

    Oma:

    Dag Elsemiek.
    Jou moeder is hier en zij laat me de mooie verhalen lezen. Je maakt van alles mee, maar ik maak ook van alles mee wat jij weer mist want je hebt twee mooie nichtjes Liz en Saar. Die kan ik fijn knuffelen.
    Maar Elsemiek geniet er maar van en tot weer es us.
    Groetjes van Oma

  • 21 Maart 2014 - 19:20

    TANTE RIA:

    Geweldig Elsemiek wat jij allemaal meemaakt.
    Hou ons op de hoogte en geniet ervan

  • 16 April 2014 - 07:07

    Wilma:

    hoi Elsemiek,
    Als ik je verslagen lees word ik bijna jaloers. Geweldig wat je allemaal krijgt te zien. Ik zet Nieuw Zeeland op op mijn lijstje als ik met pensioen mag. Nog veel plezier. geniet ervan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsemiek

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 6373

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 01 Augustus 2014

Stage Nieuw Zeeland

Landen bezocht: