Hiking and running - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Elsemiek Joosten - WaarBenJij.nu Hiking and running - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Elsemiek Joosten - WaarBenJij.nu

Hiking and running

Door: Elsemiek

Blijf op de hoogte en volg Elsemiek

15 April 2014 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Ah, even de beentjes omhoog en jullie op de hoogte houden van mijn avonturen hier! Ik ben net thuisgekomen van een erg intensive training met de Hamilton City Hawks, de hardloopclub van Hamilton, en die kunnen rennen! Twee keer in de week trainen zij op verschillende niveaus en we zijn ongeveer met een groep van 40 lopers, dus er zijn hier genoeg trainingsmaatjes te vinden. Bijvoorbeeld het meiske dat ik net heb ontmoet dat net terug is gekomen van 3 maanden vakantie in Deurne. Rondom Hamilton wonen namelijk erg veel mensen die familie hebben rondom Deurne. Erg grappig als ze het heeft over Ommel en Asten.

Na 1,5 uur intensive training ben ik daarna nog met mijn hardloopmaatjes een biertje gaan drinken en hebben we de maansverduistering kunnen bekijken. Geen idee of jullie die ook in Nederland kunnen zien, maar ik vond het wel een keer speciaal om te zien.
Daarna nog even gedoucht en een Chinees achtige maaltijd gegeten, met een Afrikaans toetje erachteraan. Super fijn dat dit allemaal kan met mijn huisgenoten en dat ik niet elke dag voor mijn eten hoef te zorgen.

Ook dit weekend heb ik trouwens erg weinig gekookt want vrijdagavond ben ik direct na mijn werk naar Lake Taupo vertrokken, naar Turangi om precies te zijn. Ik kon een auto’tje lenen van een collega van mij en met dit lelijke auto’tje ben ik samen met Jan (mijn hardloopmaatje) naar het kleine dorpje Turangi gereden. Het rijden aan de linkerkant van de weg is echt easy en in New Zeeland is er echt geen kip op de weg, dus het is wel lekker touren zo.

Helaas is het hier wel al rond half 7 donker nu twee weken geleden ook hier de klok is verzet. Onderweg hebben we daarom niet meer gestopt om foto’s te maken maar zijn we in een keer doorgereden naar Turangi. Twee uur later kwamen we hier aan en hebben we ons hostel opgezocht, de boterhammen voor de dag erna gesmeerd en zijn we erna gauw genoeg gaan slapen.

De volgende dag ging de wekker namelijk al om 5 uur. De Tongairai Crossing stond namelijk op het programma! Dit keer ging cycloon Lusi die dit kon verpesten, maar helaas wel veel regen waardoor we weinig uitzichten op de Blue lake en de Red crater hadden. Daarom hadden we maar besloten om ook de Mount Doom te gaan beklimmen zodat we hopelijk over de wolken heen konden kijken. Deze berg is nogal bekend is geworden door de Lord of de Rings films. Helaas zagen we daar vooral ook mist en zijn we maar weer omgekeerd en hebben we even geschuild in soort van grot. Inmiddels waren de windstoten weer een beetje afgenomen en rond 1 uur kwam zelf het zonnetje door waardoor we na 8 uur hiken toch weer met een droge ondergoed bij de auto aankwamen J. Het laatse stuk van de trekking was dan ook echt weer genieten. Super mooie natuur en verre uitzichten.

En onderweg terug naar Rotorua hebben we ook nog een paar foto’s kunnen maken van het uitzicht op de vulkaan die we beklommen hebben.

Da de foto’s weer lekker verder getoerd naar Rotorua, het meest touristische stadje van het Noordereiland wat vooral bekend staat om de Maori cultuur (die oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland) en de vulkanische activiteit.

Die vulkanisch activiteit zie je meteen zodra je het dorpje inrijdt, overal zijn witte pluimen te zien en de geur van zwavel kan je ook overal ruiken... Echter roken wij nog naar de geur van 8 uur in de regen wandelen dus toen we eenmaal in het hostel aankwamen hebben we beide extreem lang onder de douche gestaan, heerlijk. Toen nog even een klein dutje gedaan en erna het standje ingelopen om de traditionele fish and chips te proeven in een gezellig restaurantje. Na het eten kwam er ook nog een live band optreden en hebben we nog een biertje/wijntje gedronken. Wat trouwens ook nog wel grappig is, is dat alle bands hier altijd beginnen met het liedjes Royals van Lorde. Zij heeft afgelopen jaar 2 Grammy’s gewonnen en komt uit Nieuw Zeeland dus de mensen hier zijn nogal trots op haar.

Na geen gezellig zaterdagavond, moest we ook de zondag de wekker zetten want stip om 10.15 uur spuit geiser Lady Knox haar water de lucht in. Dit is de meest stipte geiser ter wereld die elke dag ‘spuit’. Echter zijn we er nog niet achter of dit komt doordat men er een zeep achtig gloetje in doet of dat het een natuurlijk proces is. Het was iig wel mooi om te zien en doen alle Chinese en Japanners weg waren konden we nog even ons ontbijdje eten en wat grappige foto’s maken van de geiser. De rest van de ochtend hebben we gespendeerd in het Thermal Wonderland park. In dit park zijn de vulkanische activiteiten in all kleuren te zijn, van fel geel tot gif groen en kokende modderpoelen. Na deze toer zijn we ook nog lekker in een hotsspring geplonsd en hebben we de spiertjes gemasseerd met de kalk uit de rotsen en hebben we heerlijk ontspannen.

De rest van de middag hebben we nog in Rotoraua de toeristische winkeltjes bekenen en nog een stukje Moari dorp bezocht.

Eenmaal weer thuis heb ik het weekend nog goed afgesloten met mijn Braziliaanse vrienden en hebben we nog met een Corona geproost op het goede leven!

Het proosten met mijn Braziliaanse vrienden bevalt me trouwens uit steken en vooral de weekend voor bovenstaande trip en ik een relaxte tijd met hun gehad. Het weer was de afgelopen weekenden nog uitstekend dus we hebben ook nog lekker kunnen BBQ’en, kunnen chillen in de Hamilton Garderns en mooie mountainbike tracks kunnen doen.

Ook op stage gaat het nog allemaal goed. Afgelopen weken was aardig druk omdat er even heel veel experimenten uitgevoerd moesten worden. Ik ben nu echt aan het werk als een onderzoeker (inclusief labjas en handschoentjes ;)) en elke dag weer op zoek naar verbeteringen van het systeem.
Afgelopen week had ik (eindelijk) een positieve uitbraak in mijn onderzoeken en de komende weken zal vooral bestaan aan het reproduceren van dit experiment en zorgen dat het ook een real-life uitgevoerd kan worden.

Ook morgen staat er weer een drukke dag voor de boeg en een goed concentratie is weer vereist ;). Daarom nu nog even chillen en me inlezen over komend weekend. Dan is het paasweekend en hebben de Nieuw-Zeelander ook vrij op Goede Vrijdag waardoor het een extra lang weekend is en ik samen met 80 stagiaires een trip ga maken naar het noorden van het Noordereiland. Ik ga naar een plaatjes dat de Maori het einde van de wereld noemen en ik ga een dolfincruise maken. Een keer een weekendje dat ik zelf niets hoef te regelen dus ben benieuwd hoe dat is. Heb er iig weer zin in!!

Zoals jullie lezen gaat het hier dus echt super en probeer ik overal alles uit te halen!

Jullie ook alvast een fijn paasweekend toegewenst en tot dan volgende keer.

Liefs,
Elsemiek

  • 16 April 2014 - 15:26

    Pieter En Helma:

    Fijn dat het goed gaat met je,
    Alweer een mooi verslag.
    Succes en groetjes Helma

  • 16 April 2014 - 18:15

    Ellen:

    Sounds good weer Elsemiek!! Ben wel erg benieuwd geworden naar de foto's nu!! X

  • 24 April 2014 - 14:51

    Jose Joosten:

    Hey Elsemiek,

    Het gaat je prima aan de foto's te zien, zal je verslagen eens gaan lezen.
    Liefs Jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsemiek

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 6385

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 01 Augustus 2014

Stage Nieuw Zeeland

Landen bezocht: