De eerste kennismaking - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Elsemiek Joosten - WaarBenJij.nu De eerste kennismaking - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Elsemiek Joosten - WaarBenJij.nu

De eerste kennismaking

Door: Elsemiek

Blijf op de hoogte en volg Elsemiek

12 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Hallo allemaal!

De eerste kennismakingen en indrukken met een nieuw land heb ik inmiddels opgedaan. Afgelopen dinsdagavond ben ik aangekomen in Hamilton, Nieuw Zeeland en vandaag gaat mijn eerste stagedag echt al beginnen.

Maar eerst zal ik nog even beschrijven hoe het allemaal begonnen is.

Al sinds ik aan mijn opleiding milieukunde op de HAS hogeschool ben begonnen wist ik al dat ik een buitenlandse stage moest gaan doen. De eerste twee jaar van mijn opleiding heb ik me georiënteerd op de verschillende werkvelden en ben ik er beetje voor beetje achter gekomen wat ik leuk vind.
Afgelopen september ben ik begonnen aan mijn binnenlandse stage bij Philips in Best en deze stage heb ik eind januari afgerond. Ondertussen heb ik me ingelezen over Nieuw Zeeland en geprobeerd een bijpassende stage te vinden. Een beetje via via ben ik uitgekomen bij het NIWA, het National Institute of Water and Atmosphere. Een echt onderzoeksbedrijf dat een beetje te vergelijken is met TNO.
Z'n beetje alles op gebied van milieu (ecologie, klimaatveranderingen, duurzaamheid, ect) wordt hier onderzocht.
Dus na wat mailcontact en een Skype gesprek met Rupert Craggs, mijn bedrijfsbegeleider hebben we samen een beetje gezocht naar een geschikte opdracht voor mij en nadat de papieren waren getekend kon alles in gang worden gezet.
Allereerst een vliegticket en visum regelen en erna een slaapplaats en nog veel meer dingen die bij een buitenlandse stage horen.

En toen begon afgelopen zondag mijn avontuur. Eerst heb ik thuis afscheid genomen van mijn lieve zus en schoonbroer, van Floris en van mijn vriendinnetje Irma. Daarna hebben papa en mama mij naar Schiphol gebracht waar ik om 22.00 uur zou gaan vliegen. Nadat mijn bagage weggebracht werd en mama nog een aantal keer om heeft gekeken en we nog een aantal keer naar elkaar gezwaaid hebben vertrok ik richting de gates en kon mijn eerste vlucht beginnen.
De eerste vlucht was ongeveer 6 uur en heeft me naar Dubai gebracht. De eerste film die ik toen maar ben gaan kijken was Verschikkelijke Ikke 2 en bij de tweede film (about time) ben ik halverwege in slaap gevallen en was ik zo in Dubai. Ideaal dus!
De tweede vlucht van Dubai naar Sydney duurde in totaal ongeveer 12 uur, maar ook dat viel me allemaal wel mee. Ik zat langs een aardig vrouwtje uit Whales en kon ook goed slapen dus ook toen ging de tijd nog redelijk snel.
De laatste vlucht was van Sydney naar Auckland en duurde maar ongeveer 3 uur waardoor ik rond 15.00 uur aankwam. In tot aal is er trouwens 12 uur tijdsverschil met Nederland dus dat is ook wel goed om te weten.

Nadat ik geland was ben ik samen met Jenny (een huisgenoot van me uit Vietnam) naar de Maystreet in Hamilton gereden. Dit was ongeveer 1,5 uur rijden vanuit het vliegveld en ondertussen kon ik alvast de eerste indrukken opdoen van het landschap van Nieuw Zeeland. Ik vind dat je dat vooral kon omschrijven als groen en rustig.

Eenmaal aangekomen op de Maystreet heb ik een lekker douche genomen en ben ik alvast samen met Jenny een rondje gelopen en even boodschappen gedaan.
Mijn buik wist nog niet echt raad met alle tijdsverschillen maar ik heb toch maar een avondmaatlijd genomen ondanks dat ik niet echt honger had. Op het menu stond een typisch Vietnamese maaltijd met rijs en ??. Vooral de soort loempia's waren lekker.
Na de maaltijd heb ik kennis gemaakt met de andere huisgenoten. Met Ramon uit Nigeria, Zoeikie uit China, Zoë uit China en Jenny uit Vietnam dus. De huisbaas John, een echt Nieuw Zeelander komt volgende week pas, maar het huis is dus al best gevarieerd!

Het is een groot huis met grote woonkamer waar een dikke flatscreen staat en een leuke keuken en iedereen heeft hier zijn eigen kamertje met bureau'tjes en een goed bedje. De eerste nacht heb ik dan ook heerlijk geslapen!

En de tweede dag heb ik eerst nog een rondje gemaakt met Remon rondom de Universiteit. Ik woon op ongeveer 15 minuten lopen van een hele grote universiteit. Echt het soort universiteiten wat je ook ziet in de Amerikaanse films. Alles hebben ze hier en het is hier ook voor iedereen toegankelijk.
Daarna hebben we samen gelunched en 's middags heb ik de eerste kennismaking met mijn stagebedrijf gehad. Een super modern bedrijf waar men geloof ik alles heeft. Ik ben door Rupert al voorgesteld aan een aantal internationale studenten die daar ook stage lopen en met hun zal ik in het begin ook veel optrekken.

Door de jetleg was ik vandaag weer vroeg op, dus dit gaf me mooi de tijd om mijn eerste reisverslag te schrijven, maar nu moet ik me echt gaan omkleden want zo dadelijk begint mijn eerste echte stagedag.

Ik ben benieuw maar zal jullie op de hoogte houden!

Groetjes Els (Elsemiek is iets te moeilijk om uit te spreken ;)).

  • 12 Februari 2014 - 21:16

    Irma:

    Aah nice elsje! Klinkt goed hoor, kan niet wachten tot ik je verhalen in real live kan horen!

  • 12 Februari 2014 - 22:08

    Lonneke:

    Hi Elsemiek. Wat leuk om te lezen dat je in NZ bent! Ik ben er 3 jaar geleden geweest en vond het fantastisch! Heel veel plezier en succes daar. Groetjes Lonneke

  • 12 Februari 2014 - 23:03

    Tonny:

    Hoi Elsemiek, leuk om je verslag te lezen en ik blijf je volgen natuurlijk.
    Super zeg...wat een ervaring en een verrijking voor jezelf en je studie natuurlijk.
    Veel plezier en succes xxx

  • 12 Februari 2014 - 23:06

    Ruud Vd Einden:

    Hoi. Ik lees net je bericht dat gaat je naar nieuwe zeeland. Echt mooier land. Alles met je nu goed?
    Hoe lang blijft je daar?
    In april gaan wij ook 3 weken naar Australië voor de rondreis. Veel succes met je daar. Gr van Ruud

  • 12 Februari 2014 - 23:48

    Malou:

    Hee Els zo te horen heb je het nu al goed naar je zin daar! Leuk dat je met zoveel verschillende culturen in een huis zit!

    Heel veel succes met je eerste stage dag en spreek je hopelijk snel weer ;) xx

  • 13 Februari 2014 - 00:36

    José:

    Heey Elsemiek,

    Leuk zeg! Ik probeer je reisverslagen een beetje bij te houden.
    Ook leuk dat je die verslagen maakt, dat zou Vera ook moeten doen.
    Kei veel succes en plezier daar aan de andere kant van de wereld.

    Groetjes van José

  • 13 Februari 2014 - 00:36

    José:

    Heey Elsemiek,

    Leuk zeg! Ik probeer je reisverslagen een beetje bij te houden.
    Ook leuk dat je die verslagen maakt, dat zou Vera ook moeten doen.
    Kei veel succes en plezier daar aan de andere kant van de wereld.
    Groetjes van José

  • 13 Februari 2014 - 09:27

    Juliette:

    Hee elsje!
    Klinkt allemaal super goed.
    Succes de eerste daagjes daar en geniet ervan :)

    Liefs Juliette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsemiek

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 6388

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 01 Augustus 2014

Stage Nieuw Zeeland

Landen bezocht: