Gewend aan het NZ leven - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Elsemiek Joosten - WaarBenJij.nu Gewend aan het NZ leven - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Elsemiek Joosten - WaarBenJij.nu

Gewend aan het NZ leven

Door: Elsemiek

Blijf op de hoogte en volg Elsemiek

27 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer een keertje na bijna 3 weken van huis te zijn. 3 weken is eigenlijk nog niet zo heel lang, maar er is in die tussentijd wel al heel veel gebeurt en het leven in Nieuw Zeeland begint echt al te wennen!
Mijn derde stageweek zit er al bijna op en door de weeks heb ik al een goed ritme.
's Ochtends sta ik meestal rond een uur of 7 op en kan ik lekker rustig ontbijten, mijn watssappjes uit NL checken, kijken of we nog olympische mediales hebben gewonnen (helaas is dat alweer afgelopen) en de rest van nu.nl checken en soms even Skype met pap en mams of mijn vriendinnetjes in Asten of Zuid-Afrika.
Ontbijten doe ik gelukkig nooit alleen hier want het hele huis staat meestal wel optijd op waardoor het 's ochtends al een gezellig drukte is.
Na het ontbijd loop ik samen met Raymond naar de Universiteit/NIWA en gaat hij studeren en ik stage lopen.
Ik loop nu stage op het research centrum van het NIWA en hier werken we met ongeveer 5 internationale studenten die allemaal hun eigen onderzoek doen. Het is hier echt een super goede werksfeer maar het is wel hard werken op stage. Gelukkig staat er wel elke ochtend een goede kop Iteliaanse koffie voor me klaar, gemaakt door Valerio een student uit Milaan. Maar na die kop koffie begin ik aan het lezen van een heleboel wetenschappelijke artikelen en onderzoeken. Dit neemt nog heel veel tijd in beslag omdat mijn Engles nog niet op dat niveau is en er ook veel chemische en biologische termen voorbij komen die ik ook nog niet helemaal begrijp. Maar ik heb wel al heel veel geleerd en kan mijn plan van aanpak nu al bijna afronden waardoor ik binnenkort aan mijn eigen experiment kan beginnen. Lekker spelen met water en plantjes ;).
En naast het lezen kan ik ook al wat dingetjes doen in het labratorium en de pilotopstelling. Deze pilot is een waterbehandelingssysteem en staat lekker in de zon waar het prima werken is. Ik moet wel oppassen dat ik dan alles met zonnebrand insmeer want anders wordt je levend verbrand door de zon.
Helaas was ik een dag mijn oren en nek vergeten in te smeren waardoor een week erna mijn stagedag vooral uit dode velletjes trekken bestond... Gelukkig heb ik nu een super coole hoed van het NIWA gekregen dus dat gaat me niet meer gebeuren.
En ondertussen doen we ook nog met z'n alle lunchen op stage. En dat houd in dat iedereen zijn rijst en pasta op eet en ik aan mijn boterhammetjes ga beginnen. Een keer dacht ik ook laat ik eens een lekker pasta als lunch meenemen maar dat is toch niet z'n goede combinatie als je erna nog 4 uur wetenschappelijke artiekelen moet lezen in de hitte...

De stagedagen vliegen dus echt voorbij en zijn super leerzaam maar wel best vermoeiend.
Ik ben dan ook blij als ik 's avonds weer thuis kom en lekker kan gaan koken met een of andere huisgenoot of soms alleen als ik geen zin heb ik rijst of Nigeraanse pruttie.
Na het eten is het al snel laat, maar ik krijg gelukkig niet te tijd om op tijd naar bed te gaan. 's Avonds moet ik namelijk nog mee leuke dingen gaan doen met April. Zij is een andere Aziaat die 2 dagen na mij in Nieuw Zeeland is aangekomen en nogal hyper is omdat ze het hier zo rustig vind. Afgelopen maandag hadden we daarom een klein feestje omdat Jenny haar eindscriptie had ingeleverd en April dit een goede rede vond om haar favourite drankje aan ons te laten proeven (Gin tonic..). En een andere dag hebben we met het huis een filmavond gehouden en soms doen we gewoon kletsen over de verschillende culturen en gewoontes.
Vorige week is John ook thuis gekomen van vakantie en hij zorgt ook wel voor leven in de brouwerij. Elke avond moet ik namelijk zijn gerechtjes proeven en mijn Europese mening daarover geven. Gelukkig smaaken de kaas en frietjes hier ook prima!
En ik heb inmiddelse de eerste Nederlander hier gevonden waarmee ik mijn mening kan delen. Hij heet Jan en ik heb hem maandag ontmoet tijdens een hardloopwedstijd op de universiteit. Deze wedstrijd wordt elke maandag gehouden en is een 5 km run met erna een biertje/wijntje. Super gezellig om hier nieuwe mensen te ontmoeten en leuke om weer een keer face to face Nederlands te praten.

Maar dat ga ik komend weekend ook doen, want dan ga ik samen met Linda Jansen carnaval vieren aan het strand! Vrijdagavond komt ze me al ophalen en dan ga ik voor het eerst de uithoeken van Nieuw Zeeland ontdekken.
Dit is er afgelopen weekenden nog niet van gekomen want toen ben ik telkens in Hamilton gebleven. Hier werd namelijk de afgelopen twee weken een festival georganiseerd met muziek en dans ect. Soort festival zoals die ook in de Nederlandse zomers worden georaniseerd.
Heerlijk dus om in de zon naar muziek te luisteren en lekker aan de rivier te vertoeven en gewoon genieten van dit super mooie land.
Want ik heb de afgelopen dagen echt zo veel mooie dingen gezien.
En ik heb nog veel meer te vertellen over mijn ervaringen in de weekenden en avonden maar mijn pauze zit er weer op en er staat nog een interesant onderzoek op me te wachten dus ik ga weer back to work.

De volgende keer zal ik foto's toevoegen zodat jullie met eigen ogen kunnen zien hoe erg het hier genieten is!
Jullie een fijne carnavalsvakantie toegewens en ik en Linda zullen aan jullie denken als wij met z'n tween de polonaise lopen ;).

Tot snel weer!
Elsemiek

  • 27 Februari 2014 - 06:43

    Karin En Geert:

    He Elzemiek

    leuk om iets van jou te horen .
    Meid wat heb jij een geweldige tijd daar.
    geniet van alles . Deze tijd komt nooit meer terug.

    Fijn dat je ons via facebook op de hoogte houd.

    heel veel groetjes ,

    geert en karin

  • 27 Februari 2014 - 08:41

    Nettie Hendriks:

    Super Elsemiek ik geniet van het lezen van jou verslag en geniet jij maar van het leven in NZ groetjes Nettie

  • 28 Februari 2014 - 19:12

    Helma:

    Super Elsemiek,

    Heel mooi verslag, ga je verhalen volgen.
    Groet v ons allen.

  • 02 Maart 2014 - 09:04

    Elsemiek Joosten:

    Dankjewel, leuk dat jullie me volgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsemiek

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 6387

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 01 Augustus 2014

Stage Nieuw Zeeland

Landen bezocht: